Press- och kommunikationsansvarig sökes för Moderaterna i Göteborg

Moderaterna har sedan över två år suttit i ledningen av Göteborgs stad. Kommunen befinner sig fortfarande i ett ekonomiskt svårt läge och mandatfördelningen i kommunfullmäktige medför stora krav på både politiker och politiska tjänstemän i arbetet med att styra kommunen. Vi strävar efter kontinuerlig förbättring av stadens verksamheter, ekonomisk effektivitet och att skapa trygghet och valfrihet för göteborgarna. Vi söker nu en press- och kommunikationsansvarig som vill vara en del av teamet som dagligen arbetar för framtidens Göteborg i den moderata kommunstyrelsegruppen.

Vilka är vi?

Vi arbetar direkt under kommunstyrelsens ordförande och övriga moderata kommunalråd.

På det moderata kansliet i rådhuset finns idag ett team som består av stabschef, biträdande stabschef och fem politiska sekreterare. Vi arbetar med frågor som rör samtliga politiska områden och verksamheter, men partiet bär det huvudsakliga ansvaret för rotlarna som innefattar Social omsorg och trygghet, Stadsutveckling och mobilitet, samt Kommunledning och näringsliv.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som press- och kommunikationsansvarig innebär att främst arbeta med kommunikativa frågor och ge stöd åt våra förtroendevalda. Detta innefattar även kontakt med media, omvärldsbevakning och strategisk utveckling av Moderaternas kommunikation. I arbetet ingår att ta fram underlag till mediala utspel, talepunkter och agera stöd i press- och kommunikationsfrågor. Som press- och kommunikationsansvarig arbetar du även med att kommunicera vår politik i media och i våra egna kanaler.

Kvalifikationer

Vi söker dig som trivs med att arbeta nära samverkan med dina kollegor i ett team med olika kompetenser och som vill vara med och forma framtidens Göteborg till det bättre.

Vi ser att du:

• Har en högskoleutbildning inom ett relevant område.
  • Är strukturerad, handlingskraftig, samt har ett gott omdöme och bemötande.
  • Är självgående, har god samarbetsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
  • Är analytisk, noggrann och gärna har förhandlingsvana.

Erfarenhet av kvalificerad press- och kommunikationsarbete erfordras.

Du behöver inte vara medlem i Moderaterna sedan tidigare, men du delar självklart våra värderingar och visioner.

Anställningsform, omfattning och tillträde

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare på heltid och omfattas av Kommunallag (1991:900). Lag (1982:80) om anställningsskydd är inte tillämplig, men tjänsten tillåter dig att vara tjänstledig från din nuvarande arbetsgivare. Tjänstgöring utanför kontorstid (kvällar och helger) kan förekomma.

Ansökan och kontaktperson

Välkommen med din ansökan, innehållandes CV och ett kort personligt brev. Sänd din ansökan till stabschef Susanne Wirdemo, e-post: ansokan@moderatvg.se. Du är också välkommen med frågor om tjänsten till samma e-post. Sista ansökningsdag är den 16 maj.

Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Politisk sekreterare sökes för Moderaterna i Göteborg

Moderaterna sitter i ledningen av Göteborgs stad. Kommunen befinner sig i en stor omställning och mandatfördelningen i kommunfullmäktige medför stora krav, på både politiker och politiska tjänstemän, i arbetet med att styra kommunen. Vi strävar efter kontinuerlig förbättring av stadens verksamheter, ekonomisk effektivitet och att skapa trygghet och valfrihet för göteborgarna. Vi söker nu en politisk sekreterare som vill vara en del av teamet som dagligen arbetar för framtidens Göteborg i den moderata kommunstyrelsegruppen.

Vilka är vi?

På det moderata kansliet i rådhuset finns idag ett team som består av stabschef, presschef och fem politiska sekreterare. Vi arbetar med frågor som rör samtliga politiska områden och verksamheter, men partiet bär det huvudsakliga ansvaret för rotlarna som innefattar Social omsorg och trygghet, Stadsutveckling och mobilitet, samt Kommunledning och näringsliv.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som politisk sekreterare innebär främst att värdera underlag och ge stöd åt den moderata kommunstyrelsegruppen i arbetet med att uppnå våra politiska mål. Detta innefattar även att hantera komplexa ärenden, förhandlingar med andra partier, samt att föra en löpande dialog med förtroendevalda och förvaltningschefer ute i stadens verksamheter. Till detta kommer även arbetet med att årligen vara en del av arbetet med att ta fram ett förslag till budget för Göteborgs Stad.

Vi ser att du:

• Har en högskoleutbildning inom ett relevant område.
  • Är strukturerad, handlingskraftig, samt har ett gott omdöme och bemötande.
  • Är analytisk, noggrann och gärna har förhandlingsvana.
  • Har 3 – 5 års arbetslivserfarenhet

Anställningsform, omfattning och tillträde

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare på heltid och sträcker sig mellan januari 2021 till den 31 december 2022. Lag (1982:80) om anställningsskydd är inte tillämplig. Tjänstgöring utanför kontorstid (kvällar och helger) kan förekomma.

Ansökan och kontaktperson

Välkommen med din ansökan, innehållandes CV och ett kort personligt brev. Sänd din ansökan till stabschef Susanne Wirdemo, e-post: ansokan@moderatvg.se. Du är också välkommen med frågor om tjänsten till samma e-post. Sista ansökningsdag är den 18 januari 2021.

Budgetsekreterare för Moderaterna Göteborg

Moderaterna har sedan över ett år suttit i ledningen av Göteborgs stad och vi närmar oss mitten av denna mandatperiod. Under Alliansens styre av kommunen har det ekonomiska läget i staden och dess verksamheter förbättrats, men det finns fortfarande mycket kvar att göra för att säkerställa en långsiktigt hållbar ekonomi.

Mandatfördelningen i kommunfullmäktige medför utmaningar gällande att få genomslag för vår politik, men vi sätter vår tilltro till våra politikers- och medarbetares förmåga att leverera en politik som svarar till medborgarnas behov. Detta i enlighet med vår målbild att skapa ett långsiktigt stabilt och välmående Göteborg med framtidstro.

Vi söker nu en budgetsekreterare som vill vara en del av teamet som dagligen arbetar i den moderata kommunstyrelsegruppen och som vill vara en del av att arbeta fram morgondagens ekonomiska reformagenda för staden.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som budgetsekreterare innebär främst att värdera underlag och ge stöd åt den moderata kommunstyrelsegruppen i frågor som rör den kommunala ekonomin, samt att vara den drivande kraften i att arbeta fram Göteborg Stads budget och flerårsplaner. Detta innefattar även att hantera komplexa ärenden, förhandlingar med andra partier, samt att föra en löpande dialog med förtroendevalda och förvaltningschefer ute i stadens verksamheter.

Under det senaste året har vi genomfört ett flertal centrala reformer avseende stadens ekonomiska hantering och nu är grunden lagd för det fortsätta arbetet i att säkerställa en stabil ekonomisk framtid för Göteborg. Vi hoppas att just du vill vara en del av vårt team, samt en nyckelspelare i stadens ekonomiska- och politiska styrning!

Vi ser att du:

• Har minst fem års arbetslivserfarenhet, gärna inom offentlig förvaltning med inriktning mot ekonomi eller redovisning.
  • Har en högskoleutbildning inom ekonomi.
  • Har mycket goda kunskaper i främst Excel, men även Officepaketet i stort.
  • Är strukturerad, handlingskraftig, samt har ett gott omdöme och bemötande.
  • Är analytisk, noggrann och har förhandlingsvana.

Tidigare erfarenhet av- och kunskap om den kommunala sektorn och kommunal ekonomi är meriterande!

Anställningsform, omfattning och tillträde

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare på heltid och omfattas av Kommunallag (1991:900). Lag (1982:80) om anställningsskydd är inte tillämplig, men tjänsten tillåter dig att vara tjänstledig från din nuvarande arbetsgivare. Tjänstgöring utanför kontorstid (kvällar och helger) kan förekomma.

Anställningen är fram till och med 31 december 2022. Tillträde efter överenskommelse.

Ansökan och kontaktperson

Välkommen med din ansökan, innehållandes CV och ett kort personligt brev. Sänd din ansökan till stabschef Susanne Wirdemo, e-post: ansokan@moderatvg.se. Du är också välkommen med frågor om tjänsten till samma e-post. Sista ansökningsdag är den 30 april.