Vi söker politisk sekreterare

Politisk sekreterare – Moderaterna i Göteborg

Moderaterna har sedan ett år suttit i ledningen av Göteborgs stad. Kommunen befinner sig fortfarande i ett ekonomiskt svårt läge och mandatfördelningen i kommunfullmäktige medför stora krav på både politiker och politiska tjänstemän i arbetet med att styra kommunen. Vi strävar efter kontinuerlig förbättring av stadens verksamheter, ekonomisk effektivitet och att skapa trygghet och valfrihet för göteborgarna. Vi söker nu en politisk sekreterare som vill vara en del av teamet som dagligen arbetar för framtidens Göteborg i den moderata kommunstyrelsegruppen.

Vilka är vi?

Vi arbetar direkt under kommunstyrelsens ordförande och övriga moderata kommunalråd.

På det moderata kansliet i rådhuset finns idag ett team som består av stabschef, presschef och fem politiska sekreterare. Vi arbetar med frågor som rör samtliga politiska områden och verksamheter, men partiet bär det huvudsakliga ansvaret för rotlarna som innefattar Social omsorg och trygghet, Stadsutveckling och mobilitet, samt Kommunledning och näringsliv.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som politisk sekreterare innebär främst att värdera underlag och ge stöd åt den moderata kommunstyrelsegruppen i arbetet med att uppnå våra politiska mål. Detta innefattar även att hantera komplexa ärenden, förhandlingar med andra partier, samt att föra en löpande dialog med förtroendevalda och förvaltningschefer ute i stadens verksamheter. Till detta kommer även arbetet med att årligen vara en del av arbetet med att ta fram ett förslag till budget för Göteborgs Stad.

Kvalifikationer

Vi söker dig som trivs med att arbeta nära samverkan med dina kollegor i ett team med olika kompetenser och som vill vara med och forma framtidens Göteborg till det bättre.

Vi ser att du:

• Har minst fem års arbetslivserfarenhet, gärna inom offentlig förvaltning med inriktning mot ekonomi eller redovisning.
  • Har en högskoleutbildning inom ett relevant område.
  • Är strukturerad, handlingskraftig, samt har ett gott omdöme och bemötande.
  • Är självgående, har god samarbetsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
  • Är analytisk, noggrann och gärna har förhandlingsvana.

Du behöver inte vara medlem i Moderaterna sedan tidigare, men du delar självklart våra värderingar och visioner.

Anställningsform, omfattning och tillträde

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare på heltid och omfattas av Lag om offentliga politiska sekreterare i kommuner och landstingskommuner. Lag om anställningsskydd (LAS) är inte tillämplig. Tjänstgöring utanför kontorstid (kvällar och helger) kan förekomma.

Anställningens varaktighet löper som längst fram till och med 31 december 2022. Tjänsten omfattas av 6 månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse.

Ansökan och kontaktperson

Välkommen med din ansökan, innehållandes CV och ett kort personligt brev, till stabschef Susanne Wirdemo på e-post ansokan@moderatvg.se senast 27 november. Du är också välkommen med frågor om tjänsten till samma e-post.

Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

Moderaterna i Göteborg söker stadssekreterare

Moderaterna i Göteborgs kommun söker en stadssekreterare. Tjänsten är ett förordnande för kommande mandatperiod till och med 2022-12-31. Arbetsplatsen är Rådhuset i Göteborg. Tjänsten omfattar heltid och ställer krav på flexibilitet med att emellanåt kunna jobba kväll.

Som stadssekreterare arbetar du nära och tillsammans med moderaternas kommunalråd i en roll där du kommer att ha en viktig funktion i det politiska arbetet. I arbetsuppgifterna ingår att vara sakkunnig inom tilldelade politikområden där handläggning av kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges ärenden är centrala och återkommande uppgifter. Förutom att bistå med kvalificerat råd och stöd kommer du att vara med och utveckla politiken och omsätta den till debatt och beslut. Vi arbetar idéburet utifrån gemensamma värderingar och vi erbjuder dig möjlighet till ett kreativt och stimulerande arbete där tempot ofta är högt.

Vi söker dig som sympatiserar med Moderaterna och är intresserad av politik och samhällsdebatt. Du kommer att vara verksam på ledningsnivå i kontakt med nämnder, bolag och förvaltningar och styrelser och du behöver snabbt kunna ta ställning och kunna sätta dig in i komplexa frågor. Tycker du om att förhandla och är lösningsorienterad? Är du också en van skribent som med enkelhet sätter ihop en skrivelse eller en debattartikel med skärpa? Då är det dig vi söker.

Om detta låter intressant, skicka din ansökan i form av CV och ett personligt brev, senast den 9 december till: terese.blomqvist@stadshuset.goteborg.se

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Terese Blomqvist, tf stabschef, tel: 070-780 11 10 eller Axel Josefson, gruppledare Moderaterna, tel: 070-148 48 49

Moderaterna i Göteborg söker politisk sekreterare

Moderaterna i Göteborgs kommun söker en politisk sekreterare. Tjänsten är ett vikariat under föräldraledighet med tillträde snarast t.o.m. 2019-12-31. Arbetet som politisk sekreterare innebär huvudsakligen att vara sekreterare för såväl Moderaterna i kommunfullmäktige som kommunstyrelsen.

Din arbetsplats kommer att vara Rådhuset i Göteborg och arbetsuppgifterna kommer övergripande att bestå i att ge service till de förtroendevalda Moderaterna i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I arbetsuppgifterna ingår att sköta kallelser och vara sekreterare på gruppmöten samt i övrigt vara gruppernas administrativa stöd. Tjänsten omfattar heltid och ställer krav på flexibilitet att kunna jobba kvällar i samband med kommunfullmäktigegruppens och kommunfullmäktiges möten.

I Göteborgs stad är den politiska organisationen inte fastställd. Av denna anledning kan tjänsten till delar även komma att omfatta arbete med handläggning av ärenden i en rådgivande roll till kommunalråden och att skriva politiska texter som t.ex. debattartiklar.

Vi söker dig som är intresserad av politiska frågor och sympatiserar med Moderaterna. Du är serviceinriktad, kommunikativ och är duktig på att formulera dig i tal och skrift. Vi utgår även från att du är strukturerad och van vid att hålla ordning och reda.

Om detta låter intressant, så tar vi tacksamt emot din ansökan i form av CV och ett personligt brev, senast den 9 december. Ansökan sänds till: terese.blomqvist@stadshuset.goteborg.se

Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Moderaterna i Göteborgs Stad söker politisk sekreterare

Är du en analytisk person med ett stort intresse för samhällsfrågor? Vill du vara med och påverka politiska beslut och vara med i laget som ska föra Moderaterna och Alliansen till makten i Sveriges näst största stad? Då erbjuder vi en intressant möjlighet och spännande utmaning för dig. Moderaterna i Göteborgs Stad söker en politisk sekreterare till sin stab i Kommunstyrelsen.

Dina arbetsuppgifter

Din uppgift som politisk sekreterare är att bevaka ärenden inom främst områdena utbildning, kultur och besöksnäring. I samråd med ansvarigt kommunalråd författar du politiska förslag till ansvariga nämner, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Då politisk framgång kräver samtal, förhandlingar och emellanåt kompromisser har du en viktig uppgift att samverka med förtroendevalda och tjänstemän på olika nivåer och i olika partier om aktuella frågor. Vidare har du att förse de förtroendevalda med relevant fakta och underlag som rör ditt ansvarsområde inför bland annat debatter och medieframträdanden. Du stödjer opinionsbildningen genom att författa debattartiklar och budskapstexter.

Omfattning

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare enligt kommunallagen, vilket berättigar till tjänstledighet från ditt nuvarande arbete. Förordnandet, som är på heltid, inleds snarast och sträcker sig till den 31 december 2018 med möjlighet till förlängning. Vi tillämpar tre månaders provanställning.

Om oss

Moderaterna är det ledande oppositionspartiet i Göteborg. Tillsammans med de övriga partierna i Alliansen arbetar vi utifrån den självklara målsättningen att vinna valet 2018 och överta styret av Staden.

Moderaternas arbetslag i Göteborgs Stad utgörs av fyra kommunalråd och sju politiska sekreterare. Vår arbetsplats är i Rådhuset vid Gustav Adolfs torg. Vi arbetar i en miljö där tempot ofta är högt och arbetsdagarna emellanåt intensiva. Vi arbetar långsiktigt och strukturerat för att få genomslag för våra idéer och omsätta dem i praktisk politik. Samtidigt hanterar vi hastigt uppkommande situationer i ett allt snabbare medielandskap.

Din kompetens

Du har universitets- eller högskoleutbildning inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller liknande. Alternativt har du erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.

Du har god kännedom om formerna för offentligt beslutsfattande och har gärna erfarenhet från arbete i politiskt styrda organisationer.

Du är en driven skribent som förmår att anpassa språket efter uppgiften, syftet och läsaren.

Du är drivande och van vid att både arbeta självständigt och tillsammans med kollegor i olika roller och ansvarsområden.

Du är engagerad, resultatorienterad, noggrann och initiativrik och inte främmande för att ta dig an nya utmaningar och uppgifter.

Du sympatiserar med Moderaterna och delar partiets värderingar.

Välkommen med din ansökan omfattande personligt brev, CV och löneanspråk senast den 19 januari till anders.g.johansson@stadshuset.goteborg.se. Frågor besvaras av stabschefen Anders G Johansson, 073-684 40 24.