Press- och kommunikationsansvarig sökes för Moderaterna i Göteborg

Moderaterna har sedan över två år suttit i ledningen av Göteborgs stad. Kommunen befinner sig fortfarande i ett ekonomiskt svårt läge och mandatfördelningen i kommunfullmäktige medför stora krav på både politiker och politiska tjänstemän i arbetet med att styra kommunen. Vi strävar efter kontinuerlig förbättring av stadens verksamheter, ekonomisk effektivitet och att skapa trygghet och valfrihet för göteborgarna. Vi söker nu en press- och kommunikationsansvarig som vill vara en del av teamet som dagligen arbetar för framtidens Göteborg i den moderata kommunstyrelsegruppen.

Vilka är vi?

Vi arbetar direkt under kommunstyrelsens ordförande och övriga moderata kommunalråd.

På det moderata kansliet i rådhuset finns idag ett team som består av stabschef, biträdande stabschef och fem politiska sekreterare. Vi arbetar med frågor som rör samtliga politiska områden och verksamheter, men partiet bär det huvudsakliga ansvaret för rotlarna som innefattar Social omsorg och trygghet, Stadsutveckling och mobilitet, samt Kommunledning och näringsliv.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som press- och kommunikationsansvarig innebär att främst arbeta med kommunikativa frågor och ge stöd åt våra förtroendevalda. Detta innefattar även kontakt med media, omvärldsbevakning och strategisk utveckling av Moderaternas kommunikation. I arbetet ingår att ta fram underlag till mediala utspel, talepunkter och agera stöd i press- och kommunikationsfrågor. Som press- och kommunikationsansvarig arbetar du även med att kommunicera vår politik i media och i våra egna kanaler.

Kvalifikationer

Vi söker dig som trivs med att arbeta nära samverkan med dina kollegor i ett team med olika kompetenser och som vill vara med och forma framtidens Göteborg till det bättre.

Vi ser att du:

• Har en högskoleutbildning inom ett relevant område.
  • Är strukturerad, handlingskraftig, samt har ett gott omdöme och bemötande.
  • Är självgående, har god samarbetsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
  • Är analytisk, noggrann och gärna har förhandlingsvana.

Erfarenhet av kvalificerad press- och kommunikationsarbete erfordras.

Du behöver inte vara medlem i Moderaterna sedan tidigare, men du delar självklart våra värderingar och visioner.

Anställningsform, omfattning och tillträde

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare på heltid och omfattas av Kommunallag (1991:900). Lag (1982:80) om anställningsskydd är inte tillämplig, men tjänsten tillåter dig att vara tjänstledig från din nuvarande arbetsgivare. Tjänstgöring utanför kontorstid (kvällar och helger) kan förekomma.

Ansökan och kontaktperson

Välkommen med din ansökan, innehållandes CV och ett kort personligt brev. Sänd din ansökan till stabschef Susanne Wirdemo, e-post: ansokan@moderatvg.se. Du är också välkommen med frågor om tjänsten till samma e-post. Sista ansökningsdag är den 16 maj.

Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.