Vi söker politisk sekreterare

Politisk sekreterare – Moderaterna i Göteborg

Moderaterna har sedan ett år suttit i ledningen av Göteborgs stad. Kommunen befinner sig fortfarande i ett ekonomiskt svårt läge och mandatfördelningen i kommunfullmäktige medför stora krav på både politiker och politiska tjänstemän i arbetet med att styra kommunen. Vi strävar efter kontinuerlig förbättring av stadens verksamheter, ekonomisk effektivitet och att skapa trygghet och valfrihet för göteborgarna. Vi söker nu en politisk sekreterare som vill vara en del av teamet som dagligen arbetar för framtidens Göteborg i den moderata kommunstyrelsegruppen.

Vilka är vi?

Vi arbetar direkt under kommunstyrelsens ordförande och övriga moderata kommunalråd.

På det moderata kansliet i rådhuset finns idag ett team som består av stabschef, presschef och fem politiska sekreterare. Vi arbetar med frågor som rör samtliga politiska områden och verksamheter, men partiet bär det huvudsakliga ansvaret för rotlarna som innefattar Social omsorg och trygghet, Stadsutveckling och mobilitet, samt Kommunledning och näringsliv.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som politisk sekreterare innebär främst att värdera underlag och ge stöd åt den moderata kommunstyrelsegruppen i arbetet med att uppnå våra politiska mål. Detta innefattar även att hantera komplexa ärenden, förhandlingar med andra partier, samt att föra en löpande dialog med förtroendevalda och förvaltningschefer ute i stadens verksamheter. Till detta kommer även arbetet med att årligen vara en del av arbetet med att ta fram ett förslag till budget för Göteborgs Stad.

Kvalifikationer

Vi söker dig som trivs med att arbeta nära samverkan med dina kollegor i ett team med olika kompetenser och som vill vara med och forma framtidens Göteborg till det bättre.

Vi ser att du:

• Har minst fem års arbetslivserfarenhet, gärna inom offentlig förvaltning med inriktning mot ekonomi eller redovisning.
  • Har en högskoleutbildning inom ett relevant område.
  • Är strukturerad, handlingskraftig, samt har ett gott omdöme och bemötande.
  • Är självgående, har god samarbetsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift.
  • Är analytisk, noggrann och gärna har förhandlingsvana.

Du behöver inte vara medlem i Moderaterna sedan tidigare, men du delar självklart våra värderingar och visioner.

Anställningsform, omfattning och tillträde

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare på heltid och omfattas av Lag om offentliga politiska sekreterare i kommuner och landstingskommuner. Lag om anställningsskydd (LAS) är inte tillämplig. Tjänstgöring utanför kontorstid (kvällar och helger) kan förekomma.

Anställningens varaktighet löper som längst fram till och med 31 december 2022. Tjänsten omfattas av 6 månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse.

Ansökan och kontaktperson

Välkommen med din ansökan, innehållandes CV och ett kort personligt brev, till stabschef Susanne Wirdemo på e-post ansokan@moderatvg.se senast 27 november. Du är också välkommen med frågor om tjänsten till samma e-post.

Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.