Moderaterna i Göteborg söker politisk sekreterare

Moderaterna i Göteborgs kommun söker en politisk sekreterare. Tjänsten är ett vikariat under föräldraledighet med tillträde snarast t.o.m. 2019-12-31. Arbetet som politisk sekreterare innebär huvudsakligen att vara sekreterare för såväl Moderaterna i kommunfullmäktige som kommunstyrelsen.

Din arbetsplats kommer att vara Rådhuset i Göteborg och arbetsuppgifterna kommer övergripande att bestå i att ge service till de förtroendevalda Moderaterna i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I arbetsuppgifterna ingår att sköta kallelser och vara sekreterare på gruppmöten samt i övrigt vara gruppernas administrativa stöd. Tjänsten omfattar heltid och ställer krav på flexibilitet att kunna jobba kvällar i samband med kommunfullmäktigegruppens och kommunfullmäktiges möten.

I Göteborgs stad är den politiska organisationen inte fastställd. Av denna anledning kan tjänsten till delar även komma att omfatta arbete med handläggning av ärenden i en rådgivande roll till kommunalråden och att skriva politiska texter som t.ex. debattartiklar.

Vi söker dig som är intresserad av politiska frågor och sympatiserar med Moderaterna. Du är serviceinriktad, kommunikativ och är duktig på att formulera dig i tal och skrift. Vi utgår även från att du är strukturerad och van vid att hålla ordning och reda.

Om detta låter intressant, så tar vi tacksamt emot din ansökan i form av CV och ett personligt brev, senast den 9 december. Ansökan sänds till: terese.blomqvist@stadshuset.goteborg.se

Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Terese Blomqvist, tf stabschef, tel: 070-780 11 10 eller Axel Josefson, gruppledare Moderaterna, tel: 070-148 48 49

Moderaterna i Göteborgs Stad söker politisk sekreterare

Är du en analytisk person med ett stort intresse för samhällsfrågor? Vill du vara med och påverka politiska beslut och vara med i laget som ska föra Moderaterna och Alliansen till makten i Sveriges näst största stad? Då erbjuder vi en intressant möjlighet och spännande utmaning för dig. Moderaterna i Göteborgs Stad söker en politisk sekreterare till sin stab i Kommunstyrelsen.

Dina arbetsuppgifter

Din uppgift som politisk sekreterare är att bevaka ärenden inom främst områdena utbildning, kultur och besöksnäring. I samråd med ansvarigt kommunalråd författar du politiska förslag till ansvariga nämner, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Då politisk framgång kräver samtal, förhandlingar och emellanåt kompromisser har du en viktig uppgift att samverka med förtroendevalda och tjänstemän på olika nivåer och i olika partier om aktuella frågor. Vidare har du att förse de förtroendevalda med relevant fakta och underlag som rör ditt ansvarsområde inför bland annat debatter och medieframträdanden. Du stödjer opinionsbildningen genom att författa debattartiklar och budskapstexter.

Omfattning

Tjänsten är ett förordnande som politisk sekreterare enligt kommunallagen, vilket berättigar till tjänstledighet från ditt nuvarande arbete. Förordnandet, som är på heltid, inleds snarast och sträcker sig till den 31 december 2018 med möjlighet till förlängning. Vi tillämpar tre månaders provanställning.

Om oss

Moderaterna är det ledande oppositionspartiet i Göteborg. Tillsammans med de övriga partierna i Alliansen arbetar vi utifrån den självklara målsättningen att vinna valet 2018 och överta styret av Staden.

Moderaternas arbetslag i Göteborgs Stad utgörs av fyra kommunalråd och sju politiska sekreterare. Vår arbetsplats är i Rådhuset vid Gustav Adolfs torg. Vi arbetar i en miljö där tempot ofta är högt och arbetsdagarna emellanåt intensiva. Vi arbetar långsiktigt och strukturerat för att få genomslag för våra idéer och omsätta dem i praktisk politik. Samtidigt hanterar vi hastigt uppkommande situationer i ett allt snabbare medielandskap.

Din kompetens

Du har universitets- eller högskoleutbildning inom statsvetenskap, offentlig förvaltning, juridik eller liknande. Alternativt har du erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.

Du har god kännedom om formerna för offentligt beslutsfattande och har gärna erfarenhet från arbete i politiskt styrda organisationer.

Du är en driven skribent som förmår att anpassa språket efter uppgiften, syftet och läsaren.

Du är drivande och van vid att både arbeta självständigt och tillsammans med kollegor i olika roller och ansvarsområden.

Du är engagerad, resultatorienterad, noggrann och initiativrik och inte främmande för att ta dig an nya utmaningar och uppgifter.

Du sympatiserar med Moderaterna och delar partiets värderingar.

Välkommen med din ansökan omfattande personligt brev, CV och löneanspråk senast den 19 januari till anders.g.johansson@stadshuset.goteborg.se. Frågor besvaras av stabschefen Anders G Johansson, 073-684 40 24.

Ska S stoppa nästa utopiska sextimmarsförsök?

Socialdemokraterna har tyst låtit miljonerna rulla under försöket med sextimmars arbetsdag. Men nu låter det annorlunda. Bra så: det är en utopi att låta all personal gå ner i arbetstid och fortsätta betala heltidslön, skriver Maria Rydén.